Met ‘Het nieuwe uitlijnen’ wordt de uitlijn methode bedoeld die de leden van de Kobus Uitlijngroep toepassen. Die methode gaat verder dan de traditionele manier van uitlijnen. De jarenlange ervaring van Kobus leert namelijk dat er veel mis is met het rollende park. Met name getrokken materieel blijkt regelmatig zodanig slecht uitgelijnd te zijn dat er verbruiksverbeteringen van gemiddeld 4 tot 7% haalbaar zijn. Niet alleen gebruikt materieel staat scheef op de wielen, zelfs bij nieuwe Euro 6 trucks, opleggers en aanhangwagens schort er vaak veel aan het uitlijnen. Matthijs Kobus:  ,,In meer dan tien jaar tijd heb ik slechts één nieuwe oplegger aangetroffen waar ik niks aan verbeteren kon. In alle andere gevallen kon ik de stand van de assen en wielen optimaliseren, en dat wil wel wat zeggen.’’  De resultaten van het werk van Kobus hebben geleid tot een grote database met uitlijnrapporten van voertuigen van de klanten. De ervaring leert dat er indrukwekkende besparingen aan brandstof, banden en CO2 uitstoot te halen zijn met een correcte uitlijning.