In het demonstratieprogramma ‘Truck van de Toekomst’ zijn diverse marktrijpe maatregelen onderzocht waarmee ondernemers binnen de transportsector brandstof kunnen besparen. Deze TNO reportage kwantificeert de resultaten, zich richtend op brandstofbesparing, terugverdientijd en ervaringen van gebruikers in de praktijk.

Bekijk hier

het volledige onderzoek of ga naar www.truckvandetoekomst.nl voor meer informatie.

 

truckvdt freight

Wil je meer weten? Klik dan op de bovenstaande PDF van Casestudy of de Truck van de Toekomst voor meer informatie.

 

Het programma Truck van de Toekomst ie een initiatief van:

logo-TNO   infrastructuur en milieu   rijkswaterstaat  agentschap

 

Uitlijning as- en wielposities

uitlijning

Beschrijving maatregel
As- en wielposities van vrachtwagens en trailers gaan door gebruik van het materieel, en door zware piekbelastingen, afwijken van hun ideale posities. Onderzocht is of de juiste uitlijning van de as- en wielposities een besparende maatregel zou kunnen zijn. Bij dit onderzoek zijn correct uitgelijnde voertuigen vergeleken met voertuigen met afwijkende as- en wielposities.

Brandstof en CO2 besparing* van 0 – 4,5%
Tijdens het demonstratieprogramma zijn er besparingen vastgesteld, variërend van 4,5% na uitlijning van grotere afwijkingen tot geen besparing na uitlijning van geringe afwijkingen.

Op basis van de nauwkeurige metingen is er een besparing vastgesteld van circa 3% na uitlijning van significante afwijkingen in de as- en wielstanden van alleen een trailer.

Terugverdientijd* van 0,6 jaar bij een besparing van 3%
De totale kosten voor het opmeten en uitlijnen van een trekker (twee assen) en oplegger (drie assen) zijn circa € 700,- (indien elke as uitgelijnd dient te worden). Uitsluitend het opmeten van de uitlijning kost circa €100,- per trekker of trailer. In de berekening van de terugverdientijd is geen besparing op onderhoudskosten meegenomen (zoals minder bandenslijtage).

Praktische toepasbaarheid en gebruikerservaringen: 7,7Image21_1

  • Het verdient aanbeveling as- en wielstanden elke twee jaar op te meten. Na diagnose kan besloten worden om wel of niet uit te lijnen. Bij kleine afwijkingen zal de verbruikswinst beperkt of nihil zijn, in tegenstelling tot forsere afwijkingen waarbij de verbruikswinst groter zal zijn.
  • Bovendien heeft een correcte uitlijning een positieve invloed op bandenslijtage en verlaagt het de kans op pech- en ongevallen, bijvoorbeeld als gevolg van een klapband.
  • Uitlijnen van wielen en assen van zwaar trekkend en getrokken materieel is specialistisch werk, waarvoor speciaal gereedschap en expertise vereist zijn.

 

Wiel- en aspositie trailer voor en na uitlijnenSchermafbeelding 2013-11-15 om 11.42.41
Het deelnemende transportbedrijf heeft zeer goede ervaringen met de uitgelijnde vloot omdat het transportbe- drijf zelf de besparing ook terugziet in de verbruikscijfers.

Het spinnenweb geeft de gebruikerservaringen voor diverse onderwerpen aan, het gewogen overall cijfer is een 7,7.

*Aannames
Trekker + oplegger
Verbruik: 31 L/100km
100.000 km per jaar
Dieselprijs: €1,26 per liter

De testdag op het RDW circuit in Lelystad

In één dag met één combinatie diverse uitroltesten uitvoeren. Samen mettruckstar TNO, hebben we gegevens verzameld om aan te tonen dat het uitlijnen en richten van assen brandstof besparend werkt. Door een hele serie uitroltesten uit te voeren hebben we veel data verzameld die weer door TNO is verwerkt tot een significant eindresultaat.

Door onze nieuwe manier van uitlijnen is een aanzienlijke besparing aangetoond. Afhankelijk van de scheefstand van voertuig is door TNO een brandstofbesparing vastgesteld tussen de 0 en de 4,5%. Bij onze klanten zijn brandstofbesparingen vast gesteld die zelf oplopen tot wel 10%. TNO waardeerde onze manier van uitlijnen een 7,7

Daar waar andere stoppen gaan de mensen van de Kobus rolweerstanduitlijngroep verder, en juist daar is de besparing te realiseren. Uit metingen is gebleken dat een groot deel van de rolweerstand in het getrokken materieel zit. Door onze aandacht te richten op de scheefstand per wiel en niet zoals gebruikelijk per as, is een aanzienlijke besparing te realiseren. De scheefstand wordt doormiddel van onze richttechniek weer in het juiste spoor gezet, daardoor wordt de rolweerstand minder en dus ook het brandstofverbruik.

normaalNormale situatie voor het richten van de as
Gevolg is hoge rol weerstand
nieuwNieuwe situatie na het richten van de as
Rolweerstand drastisch verlaagd
truckstar_2Bandenspanning controleren meetapparatuur_ingebouwdDe ingebouwde meetapparatuur
opdewegDe testrit op het circuit uitlijnen_tussenstopHalverwege testen de oplegger goed uitlijnen om het verschil te meten
truckstar_3 onderdetruck