Kobus Uitlijngroep van start

Kobus Uitlijngroep BV is de naam van de nieuwe organisatie waarin grondlegger Matthijs Kobus zijn bedrijf heeft ondergebracht. Kobus Uitlijntechniek is al meer dan vijf jaar actief in de markt van de zware bedrijfswagens met speciale uitlijntechnieken. Met de slogan “de rechte weg naar rendement” vestigde Kobus Uitlijntechniek een reputatie waar het gaat om het verminderen van rolweerstand. Met de oprichting van de BV is het team van Kobus nu gegroeid tot drie complete mobiele uitlijnteams.

IEP_6949

Het resultaat van alle pionierswerk van Matthijs Kobus in de afgelopen vijf jaar is dat de vraag naar zijn diensten gestaag toenam. Reden genoeg om de capaciteit uit te breiden dus, en dat is inmiddels een feit. Met de oprichting van de ‘Kobus Uitlijngroep B.V.’ is de capaciteit verdriedubbeld. Onder de nieuwe BV vallen nu ook Bothe Uitlijntechniek uit Ermelo en Smits Uitlijntechniek uit Vleuten. Beide ondernemers fungeren als franchisenemer voor Kobus Uitlijngroep BV en zowel Jeroen Bothe als Ton Smits kunnen bogen op jaren lange ervaring binnen de bedrijfswagen branche. Beide werken volgens exact het zelfde systeem als Matthijs Kobus. Niet alleen de systematiek is dezelfde als die van Kobus Uitlijntechniek, ook de uitstraling is gelijk. Zo zijn de bestelwagens uitgevoerd in de zelfde huisstijl en is zelfs de bedrijfskleding uniform.

Met ‘Het nieuwe uitlijnen’ wordt de methode bedoeld die Kobus Uitlijntechniek toepast. Die methode gaat verder dan de traditionele manier van uitlijnen. De jarenlange ervaring van Kobus leert namelijk dat er veel mis is met het rollende park. Met name getrokken materieel blijkt regelmatig zodanig slecht uitgelijnd te zijn dat er verbruiksverbeteringen van gemiddeld 4 tot 7% haalbaar zijn. Niet alleen gebruikt materieel staat scheef op de wielen, zelfs bij nieuwe opleggers en aanhangwagens schort er vaak veel aan het uitlijnen. Matthijs Kobus:  ,,In meer dan vijf jaar tijd heb ik slechts één nieuwe oplegger aangetroffen waar ik niks aan verbeteren kon. In alle andere gevallen moest ik de scheefstand van de wielen aanpassen, en dat wil wel wat zeggen.’’

De resultaten van het werk van Kobus hebben geleid tot een indrukwekkende database met uitlijnrapporten van voertuigen van de klanten. De ervaring leert dat er indrukwekkende besparingen aan brandstof, banden en CO2 uitstoot te halen zijn met een correcte uitlijning. Voor Kobus reden om dat door TNO te laten vastleggen in een test. In het kader van de Truck van de Toekomst werden er intensieve uitrolproeven gedaan op de RDW testbaan in Lelystad waar uit bleek dat er tot 4,5 procent bespaard kan worden met een correcte uitlijning. De praktijk leert echter dat die besparingen op kunnen lopen tot boven de tien procent bij voertuigen met veel assen.

Met de uitbreinding van het team kunnen klanten door heel Nederland nu beter bediend worden. Matthijs Kobus: ,,De laatste tijd werd het steeds vaker lastig met de planning en alleen kon ik de vraag niet meer aan. Vaste klanten laten vaak alle nieuwe materieel uitlijnen, zowel trekkers als opleggers en dat zorgde voor een overvolle agenda. Met Ton en Jeroen is de capaciteit nu overeenkomstig de vraag en bovendien hebben we een team met een landelijke dekking. Wij werken niet met vaste eigen rayons maar we plannen het werk zo efficiënt mogelijk in. Belangrijk daarbij is dat we alle drie volgens de zelfde systematiek werken en met de zelfde apparatuur van Josam.