Brandstof besparingsonderzoek i.s.m. BAS Nijmegen, Bluekens Breda en Kobus uitlijntechniek

Rijden met een truck met oplegger of aanhanger met verkeerd uitgelijnde wielen en assen betekent dat de rolweerstand hoger is dan normaal. Dit leidt tot een hoger brandstofverbruik. Met de huidige brandstofprijzen is dat geen goede zaak. Een correcte uitlijning kan een brandstofbesparing opleveren van 3 tot 10%* en soms nog meer. Op jaarbasis kan de klant besparingen realiseren van 1500 tot 2000 euro per truck. Bovendien zal de bandenslijtage afnemen, want banden slijten niet alleen door een verkeerde bandenspanning, maar ook als het voertuig niet optimaal is uitgelijnd.

Lees hieronder wat de resultaten zijn het brandstof besparingsonderzoek

Geleverde voertuigen:

  • Volvo FH 12 400 met i-shift van Bluekens verhuur
  • Trailer Tracon drie starre assen van BAS verhuur

 

Twee chauffeurstrainers:

  • John Hubbers van de BAS
  • Arjan Schrauwen van Bluekens.

 

De chauffeurstrainers hebben de data analyse verzorgd en hebben het voertuig zo zuinig mogelijk bereden. Het voertuig was beladen met oud papier en woog totaal 23620 kg. De ritten gingen van Nijmegen naar Venlo v.v. De bedoeling was om zolang mogelijk op de cruisecontrole te rijden, om zo de rolweerstand zijn werk te laten doen. Er werd gereden met een snelheid van 81 km/h. De weersomstandigheden waren gelijk in zowel rit 1 als in rit 2.

Analyse rit 1 en 2

Het voertuig is op een gemiddelde scheefstand afgesteld, dat wil zeggen: uit een grote verzameling uitlijnrapporten is een gemiddelde gekomen die wij hier hebben toegepast. Het voertuig staat nog binnen alle toleranties die normaal worden gehanteerd.

rit 1 rit 2 Verschil
Tripgegevens
Afstand tijdens de trip 117 117 km
Gemiddeld brandstofgebruik trip l/100km 23,81 22,22 l/100km 1,59
Gemiddeld brandstofgebruik trip km/l 4,2 4,5 km/l -0,30
Brandstofgebruik 27,9 26 liters 1,90
totale trip tijd 1,5 1,5 uur
Totaal tijd cruisecontrole 1,3 1,4 uur -0,10
Oneconomische toerentallen in uren 0 0 uur
Te veel toeren tijden trip 0 0 uur
Oneconomische liters 0 0 liters
Gemiddelde snelheid 77,2 76,4 km/h 0,80
Te hoge snelheid tijdens de trip 0 0 uur
bedrijfsuren motor 1,5 1,5 uur
stationair uren 0 0 uur
stationair liters 0 0 liters
PTO uren 0 0 uur
PTO verbruik 0 0 liters
Brandstofbesparing in % 7,1 %

Uitlijnrapporten Rit 2